Ja fa dos anys que la Conselleria de Medi Ambient,
Agricultura i Pesca, en motiu de conscienciar i prevenir a la població sobre
els riscos dels incendis forestals, du a terme la campanya “La teva seguretat depèn de tu”
(Figura 1).
|
Aquests dos anys, la campanya s’ha centrat en involucrar a la població en
la prevenció dels incendis, sobretot aquella de les zones urbano-forestals, i a
començar a introduir el concepte d’autoprotecció.
Per tal de valorar l’acceptació i la difusió que ha tingut la campanya
durant aquests anys, s'ha elaborat i passat una
enquesta tant a la població com al personal de la Conselleria de Medi Ambient i de l'IBANAT perquè donin la seva opinió. No només s’ha volgut avaluar el missatge que la
campanya ha transmès, si no també els mètodes de difusió d’aquesta.
Material i mètodes
L’enquesta s’ha realitzat mitjançant l’eina de Google d’elaboració de
formularis, i s’ha penjat a la web del Servei de Gestió Forestal i Protecció
del Sòl (http://forestal.caib.es), a l’apartat de Xarxa forestal. Per fer-ne difusió, s’han utilitzat les xarxes
socials (Facebook i Twitter) i s’ha enviat mitjançant correu
electrònic als contactes de Xarxa Forestal i a tot el personal treballador de
la Conselleria i IBANAT. Per altra banda, també s’han repartit una sèrie d’exemplars en
paper. El públic diana de l’enquesta ha
estat la població de tot l’arxipèlag balear, com també d’altres llocs que
puguin haver tengut relació amb la campanya.
L’enquesta es va obrir el dia 30 de novembre de 2017 i ha estat 20 dies
activa. Ha constat de 20 preguntes, de les quals algunes eren de caràcter
obligatori i altres de resposta voluntària.
Resultats i discussió.
Durant els 20 dies que l’enquesta ha estat activa, s’han rebut 146
respostes. D’aquestes 146, 18 han estat de personal relacionat amb l’extinció
dels incendis forestals.
Un 65% del públic que ha contestat l’enquesta han estat dones, mentre que
la franja d’edat majoritàriament representada ha estat entre els 35 – 44 anys,
seguida dels 45 – 54 anys (Fig. 2 i 3). Les edats menys representades han estat
entre 16 i 24 anys i 65 o més. La manca de respostes en aquesta franja d’edat
es podria deure a que és un sector que no ha rebut l’enquesta per les seves
característiques: Un sector massa jove que no predomina al personal de l'administració ni als contactes de Xarxa forestal, i un sector que per l’elevada edat, pot ser
no domina tant les noves tecnologies i no ha tingut accés a l’enquesta en
format digital.
Fig. 2: Representació del rang d’edat de la
població que ha respost l’enquesta en percentatges
Fig. 3: Representació del sexe de la població que
ha respost l’enquesta en percentatges
Pel que fa al lloc de residència de les persones que han respost la
campanya, domina l’illa de Mallorca (un
55% de les respostes) i l’illa d’Eivissa (un 39% de les respostes). Això es pot
deure a que, aquestes dues illes, a més de tenir més cultura del risc enfront a
la prevenció dels incendis forestals, s'hi treballen més aquestes qüestions, i per tant aquest fet podria haver ajudat a la difusió de la campanya i de l’enquesta (Fig. 4).
Fig. 4: Lloc de residència del públic que ha
respost la campanya en percentatge
A la pregunta “Quin mitjà consideres
més efectiu per transmetre la campanya?” les opcions més populars han estat
la televisió i l’internet, seguides pels cartells. Els mitjans menys populars
han estat la premsa i la radio, mentre que també s’ha suggerit la informació
directe casa a casa com una bona eina de difusió (Fig. 5). L’anunci a la
televisió (https://www.youtube.com/watch?v=NFQKEsnjwlA) és el que més ha agradat, mentre que el
de la radio, ha passat més desapercebut. La població ha vist la campanya
principalment als cartells*. El fet d’obtenir uns resultats tan variats deixa
veure que tots els mitjans de comunicació són bons i útils per fer visible la
campanya de prevenció d’incendis, ja que cada un tindrà un públic determinat.
Fig. 5: Mitjans de comunicació de preferència per
transmetre la campanya
A la pregunta “Estic d’acord amb el
lema de la campanya”, més d’un 62% dels participants han contestat que
estan d’acord o molt d’acord amb el lema, mentre que únicament un 15% està gens
o poc d’acord amb el missatge (Fig. 6), per tant, es podria dir que ha tingut
una bona acceptació.
Fig. 6: Opinió sobre el lema de la
campanya en percentatges. 1 = gens d’acord. 5 = molt d’acord
En canvi, a l’afirmació “M’he sentit identificat amb el lema de la campanya”, les respostes
han estat molt diverses. Aproximadament un 13% s’ha sentit molt poc identificat
amb la campanya, mentre que un 10% s’hi ha sentit molt identificat *. Aquesta
variació podria ser a causa del grau d’implicació de cada persona a n’aquest
tipus de campanyes, en si viuen en zona forestal o no, per exemple. Així
mateix, bona part dels enquestats creuen que la campanya no ha tengut una
presència important aquest estiu (Fig. 8).
Fig. 8: Opinió sobre la
prèsencia de la campanya durant l’època de risc en percentatges, 1
= gens d’acord. 5 = molt d’acord
Pel que fa a la pregunta “Recordes algun lema de campanyes anteriors?”, la majoria dels
enquestats han respost que no (amb aproximadament un 65%), mentre que únicament
un 20% ha respost que si que en recorda algun *. El lema més recordat és “Ni un
foc al bosc”, mentre que també s’ha nombrat “T’estim” i “Prevenir és actuar”.
El fet de que bona part dels enquestats no recordin cap lema, podria reflectir el
fet de que el missatge no té una influència important amb el públic, o bé que
la gent simplement no acostuma a fixar-se amb aquest tipus de coses. Destaca el fet de que 6 dels 18 enquestats que
fan feina amb els incendis forestals, no recordin cap lema de campanyes
anteriors.
En quant al grau de satisfacció general amb la
campanya, aproximadament el 80% de les persones estan satisfetes o molts
satisfetes, i la resta, insatisfetes o molt insatisfetes (Fig. 9)
Fig. 9. Grau de satisfacció general dels
enquestats amb la campanya en percentatges
*Veure
les figures restants a l’ANNEX.
En relació als suggeriments que
han fet els enquestats per millorar la campanya, podríem destacar 4 grups de
respostes principals.
Per una banda, bona part de la
gent recomana fer encara més difusió i que tengui més presència als mitjans
(sobretot a les xarxes socials, de cada vegada més utilitzades), a més
d’ampliar els idiomes en els quals es transmet el missatge.
Per altra banda, un bon grup de
persones creu que tot i que la campanya és bona i cridanera, avui en dia ja es
rep massa informació i passa desapercebuda. Per això recomanen canviar el
mètode de difusió, incloent la divulgació i la informació casa a casa.
Així mateix, també es creu que
hauria de ser una campanya amb un missatge més evident i directe (semblant als
anuncis de la Direcció General de Trànsit), i apta per l’enteniment de tots els
públics.
S’ha dit que “La teva seguretat
depèn de tu”, no concreta i seria una idea molt general, que podria ser
difícil d’entendre.
Finalment, els enquestats també
han comentat que aquest tipus de campanyes són molt necessàries i que donar
continuïtat a un missatge és positiu per retenir-lo i recordar-lo.
Entre les propostes de lemes per
futures campanyes, s’ha suggerit: “Es pot evitar”, “Amb el foc no es juga”, “No
et cremis”, “La prevenció és de tothom”, “Abans de fer, pensa”, “No cremis casa
teva", “El bosc és de tots”, etc.
Conclusions:
Tot i que una part de la població ha sentit parlar
de la campanya i fins i tot ha participat d’ella, amb l’enquesta queda patent com
una bona majoria no acaba d’involucrar-se amb les campanyes de prevenció
d’incendis i no en tenen gaire coneixement.
Aquesta falta de coneixement de la campanya podria
ser deguda a la forma de distribució d’aquesta o al missatge que transmet, que podria
millorar-se, per exemple, gràcies a les aportacions fetes dels ciutadans. Tot i
això, s’ha de tenir en compte que aquesta falta d’implicació pot ser es degui a
que la gent no és conscient de la importància de la prevenció dels incendis,
creguin que el tema no els involucra directament, i no hi centrin tota
l’atenció necessària. És per això, que és indispensable no només crear una campanya
cridanera i clara, a més de distribuir-la de la millor forma possible, si no
també insistir en crear una cultura del risc a la població, de manera que
aprenguin a involucrar-se amb el temes referents als incendis forestals.
Per acabar, cal dir que és important que els
treballadors involucrats en tasques relacionades amb els incendis forestals,
prenguin consciència de la importància de les campanyes, i puguin ajudar en les
tasques de crear una cultura del risc. Si les persones que treballen dins el
tema no s’involucren, serà molt difícil que la població en general ho faci
també.
ANNEX Avaluació de les respostes de
l’enquesta de valoració de la campanya “La teva seguretat depèn de tu”
-
Pregunta 1: Edat de
l’enquestat/da
Figura 1: Representació del percentatge d’edat (en
anys) dels enquestats/des
-
Pregunta 2: Sexe de
l’enquestat/da
Figura 2: Representació del percentatge de sexes dels enquestats/des
-
Pregunta 3: Lloc de
residència dels enquestats/des
Figura 3: Representació del percentatge dels llocs
de residència dels enquestats/des
-
Pregunta 4: Record
haver vist la campanya a…
Figura 4: Representació del percentatge de mitjans
de comunicació on s’ha vist la campanya
-
Pregunta 5: Quin
mitjà consideres més efectiu per difondre la campanya?
Figura 5: Representació del percentatge de mitjans
de comunicació elegits més efectius per difondre la campanya
-
Pregunta 6: Estic
d’acord amb el lema de la campanya
Figura 6: Representació del percentatge del grau de
satisfacció amb el lema de la campanya, on 1 = molt poc i 5 = molt
-
Pregunta 7: S’ha
comentat entre la gent del meu voltant
Figura 7: Representació del percentatge de l’impacte
de la campanya sobre l’entorn dels enquestats, on 1 = molt poc i 5 = molt
-
Pregunta 8: M’ha agradat
el lema de la campanya
Figura 8: Representació del percentatge del grau de
satisfacció amb el lema de la campanya, on 1 = molt poc i 5 = molt
-
Pregunta 9:
L’anunci de la televisió m’ha semblat adequat
Figura 9: Representació del percentatge del grau de
satisfacció amb l’anunci a la televisió, on 1 = molt poc i 5 = molt
-
Pregunta 10: L’anunci
de la radio m’ha agradat
Figura 10: Representació del percentatge del grau de
satisfacció amb l’anunci de la radio, on 1 = molt poc i 5 = molt
-
Pregunta 11: Les
insercions en premsa m’han semblat adequades
Figura 11: Representació del percentatge del grau de
satisfacció amb les insercions en premsa, on 1 = molt poc i 5 = molt
-
Pregunta 12: M’he
sentit identificat amb la campanya
Figura 12: Representació del percentatge de
persones que s’han sentit identificades amb el missatge de la campanya, on 1 =
molt poc i 5 = molt
-
Pregunta 13:
Presència de la campanya durant l’estiu
Figura 13: Presentació del percentatge
de presència de la campanya durant l’època de risc, on 1 = molt poc i 5 = molt
-
Pregunta 14:
T’agradaria que la campanya se mantingués al 2018?
Figura 14: Representació del percentatge de persones
que volen que la campanya es mantingui o no durant l’any 2018
-
Pregunta 15:
Recordes algun lema de campanyes anteriors?
Figura 15: Representació
del percentatge de persones que recorden
o no lemes de les campanyes anteriors
-
Pregunta 16: Marca
quin es el grau de satisfacció en general amb la campanya dels darrers anys
Figura 16:
Representació del percentatge del grau de satisfacció general amb la campanya
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada